Zielone torowiska, nowe rozjazdy i poprawa nawierzchni – stołeczne inwestycje torowe coraz mocniej łączą kwestie transportu, estetyki i ekologii. Modernizacje na Marszałkowskiej i Grójeckiej to kolejne kroki w kierunku spójnego, przyjaznego centrum miasta.
Od poniedziałku, 13 października,
tramwaje znów kursują ulicami Marszałkowską, Grójecką i al. Krakowską. To finał dwóch największych tegorocznych remontów torowych w stolicy, prowadzonych równolegle przez Tramwaje Warszawskie.
Zielona Marszałkowska znów przejezdnaNa Marszałkowskiej zakończył się kluczowy etap przebudowy torowiska pomiędzy ulicami Widok a Królewską. W ramach inwestycji powstało zielone torowisko obsadzone rozchodnikiem, które zastąpiło dotychczasową nawierzchnię trawiastą. Jak podkreślają Tramwaje Warszawskie, zastosowane rośliny są odporne zarówno na suszę, jak i mróz – dzięki czemu nie wymagają intensywnej pielęgnacji i zachowują estetyczny wygląd przez cały rok.
W trakcie zamknięcia torowego wykonano również szereg dodatkowych prac na sąsiednich odcinkach: wymieniono rozjazdy na placu Bankowym, naprawiono tory między Królewską a Senatorską oraz odnowiono nawierzchnię asfaltową na przejazdach przez Senatorską i samym placu Bankowym.
Na swoje trasy wróciły linie: 4, 14, 15, 16, 18 i 27, a tymczasowa linia 66 została zlikwidowana. Autobusy 151 i 520 również wróciły na stałe trasy – odpowiednio do placu Konstytucji i Dworca Centralnego.
Część robót przy nawierzchni na skrzyżowaniach, przejściach dla pieszych i drogach dla rowerów potrwa jeszcze w najbliższych tygodniach, jednak nie będzie miało to wpływu na ruch tramwajowy. Zielone pasy przy torach Zarząd Dróg Miejskich obsadzi późną jesienią.
Grójecka i Krakowska gotoweZgodnie z planem tramwaje wróciły też na Ochotę i do Włoch. Po kilku miesiącach przerwy linie 1, 9 i 15 ponownie dojeżdżają do pętli P+R Al. Krakowska, a linie 7 i 14 kończą trasę na placu Narutowicza.
Na skrzyżowaniu Grójecka / Bitwy Warszawskiej 1920 r. / Banacha gotowa jest już główna część nowego węzła rozjazdowego, budowanego w ramach trasy do Dworca Zachodniego. W cieniu tych prac tramwajarze przeprowadzili kompleksowy remont przyległego odcinka torów – od placu Narutowicza do Banacha. Na dalszym fragmencie, aż do pętli Al. Krakowska, szyny zostały wyfrezowane, a przejazdy przez torowisko na wysokości ulic 1 Sierpnia i Bakalarskiej – naprawione.
Trwają jeszcze roboty przy pasach przytorowych, które późną jesienią również zostaną zazielenione rozchodnikiem.